Vaner og målsettinger

Unknown123

Mennesker er vanedyr av natur, og vi liker å gjøre ting vi er komfortable med og som vi føler oss trygge på. Våre vaner forteller mye om hvem vi er og hva vi er i stand til å få til, og det skal ikke mer til enn å se på andre eller seg selv før en kan avsløre enkelte av disse. Vi har både gode og dårlige vaner, og begge deler påvirker hverdagen vår på ulike måter.

I min jobb som personlig trener er en avgjørende del av arbeidet å kartlegge hverdagen til kundene så detaljert som mulig. På den måten får jeg oversikt over sentrale punkter som blant annet hva de spiser, når de spiser, hva de trener, hvor lenge de trener, hvor lenge de jobber, hva de jobber med, fritidsaktiviteter og andre ting. Ut ifra en slik analyse kan jeg skimte både de gode og dårlige vanene – som er helt vesentlig for det videre arbeidet.

Derfor er jeg veldig opptatt av å sette målsettinger sammen med mine kunder; Hva vil du? Hva ønsker du å oppnå? Hvordan har du lyst til at hverdagen skal være? Ønsker du mer energi? Vil du gå opp eller ned i vekt? Vil du bli sterkere? Raskere? Mer utholdende? Det kan både være konkrete fysiske målsettinger, som å løpe en gitt distanse på under en tid, eller mer generelt som å få mer energi og gnist i hverdagen.

Å ha definerte mål å jobbe mot – som står i stil til egne verdier og interesser – er en motiverende faktor i seg selv. En viktig del av arbeidet er også å utarbeide mindre delmål og en plan på hvordan man kan oppnå dem. Rett og slett hvordan en kan komme seg fra a til b i løpet av en viss tidsperiode. I denne fasen mener jeg en kartlegging av egne vaner er helt avgjørende. Hvilke vaner bør jeg beholde? Og hvilke må jeg endre eller kvitte meg med for å klare målet? Toppidrettsutøvere er mestere på dette området. For å bli best søker de alltid etter de små detaljene i hverdagen og på trening som kan utgjøre den lille forskjellen som er nok til at de slår sine konkurrenter.

Hvis en kunde utarbeider et hovedmål om å gå ned 10 kilo i løpet av året, er det av stor betydning å bevisstgjøre vedkommende på hva som kreves for å få til nettopp dette. Enkelt og greit; Man må forbrenne flere kalorier enn det man får i seg. Med dette simple budskapet i minnet må en så ta fatt i hvilke uvaner som bør lukes bort i hverdagen (f. eks den daglige sjokoladebiten til kaffen, brusen til middag, småspisingen mellom måltidene), og hvilke som må beholdes og forsterkes ytterligere (trening, mosjon, sunt kosthold).

En vane er ting man har gjort så mange ganger at det så å si er blitt automatisert og integrert i det daglige virke uten at man tenker for mye over det. Det er ofte et ubevisst handlingsmønster som er innarbeidet etter uker, måneder og år med hyppige gjentagelser. Derfor er en av mine viktigste oppgaver som personlig trener å hjelpe kunder til å innarbeide de gode vanene i forhold til hva som er målsettingen. Klarer man for eksempel å trene mandag, onsdag og fredag over lang nok tid, vil det til slutt bli automatisert og en helt naturlig del av hverdagen. Det som før var et slit og ork, er blitt en så vanlig del av livssituasjonen at man ikke tenker over det lenger. Først da har man fått en god vane!

Jo mer definert og operasjonalisert målsettingen er, desto lettere vil det være å lage en god slagplan på hvordan en skal oppnå den. I en slik plan er et av de mest essensielle punktene nettopp hvilke vaner man må skape, forbedre og integrere i hverdagen, og hvilke som må lukes bort. For i det lange løp er det de gode vanene som danner grobunn for resultater og fremgang.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.