Treningsprinsippene

93

Trening blir utformet etter visse regler, og det er det vi ofte kaller treningsprinsipper. Disse grunnleggende reglene gjelder stort sett uavhengig av individuelle forutsetninger, prestasjonsnivå, idrettsgren eller hva en ønsker å oppnå med treningen. Prinsippene blir brukt i treningsarbeidet som essensielle styringsmidler ved siden av målettinger og kapasitetsprofiler.

Prinsippet om individuell og helhetlig stimulering

Trening skal være allsidig, slik at prosessen påvirker hele personligheten. Målet bør være mer omfattende enn bare det å forbedre fysikken. En må også ta sikte på å stimulere hele den psyko-fysiske yteevnen. For å få maksimalt ut av treningen bør en tilpasse intensitet, varighet, hyppighet og tempo etter det nivået som en selv er på. For eksempel: En mosjonist skal ikke trene 4×4-intervall i samme pulssone som en topptrent langdistanseløper. Da er ikke treningen tilpasset etter individuelle forutsetninger, og effekten vil på langt nær ikke være den samme.

Prinsippet om variasjon

Treningen bør være variert og allsidig. En kan trene med ulik intensitet, variere øvelsesutvalget, veksle mellom lette og harde treningsøkter i en treningsuke, og å la lette treningsuker følge uker med stor treningsbelastning – noe vi også kaller for periodisering. Prinsippet om variasjon er vesentlig for å krydre treningshverdagen, slik at man holder motivasjonen og gutsen oppe.

Prinsippet om progresjon

Uavhengig om man er en mosjonist eller toppidrettsutøver, ønsker man hele tiden å utvikle prestasjonsevnen til et nivå som gir deg større velvære og bedre evne til å tåle de daglige utfordringene. Progresjon er et essensielt treningsprinsipp for å øke yteevnen. Med dette mener jeg at man gradvis må øke treningsmengden. Dette kan gjøres ved å øke varighet og hyppighet på øktene. Etter hvert kan en booste intensiteten. Prinsippet om progresjon innebærer også å ha en kontroll på egen fremgang, og at man hele tiden – med små skritt – prøver å bli litt sterkere, løpe litt fortere eller hoppe litt høyere.

Prinsippet om spesifisitet

Mange har et spesifikt mål de trener mot. Det kan for eksempel være å gjennomføre maraton, gå Birkebeineren på ski, ta 100 kg i benkpress eller å ta 10 chins. For å kunne nå målet er det vesentlig at man vier litt oppmerksomhet mot spesifisitet i treningen. Kort fortalt vil det si at en trener på det man vil bli god på. Ved spesifikk trening er det viktig at øvelsene blir gjennomført teknisk riktig, at treningen så langt som mulig foregår i det rette element, og at treningen blir utformet med riktig intensitet og varighet.

Prinsippet om restitusjon

Trening er en tøff belastning for kroppen. I restitusjonsfasen «fordøyer» kroppen din belastningen og tilpasser seg denne. Når man trener, brytes kroppen ned. Derfor er det viktig å være nøye med restitusjonen. Det vil si at en bør fylle på med de næringsstoffene man trenger (mikro- og makronutrienter) så fort som mulig etter økten – gjerne innen en halvtime. I tillegg bør en være nøye med å spise og drikke riktig, og ikke minst få nok hvile. Dette vil være med å bygge opp kroppen igjen og tilpasse seg treningsbelastningen. God restitusjon vil igjen påvirke progresjonprinsippet. Desto bedre restitusjon, desto lettere vil det være å øke treningsmengden og intensiteten.

Prinspippet om kontroll

Både før, under og etter en treningsperiode kan det være av stor betdning å gjøre vurderinger. Kontrollprinsippet handler om å utføre tester for å kontrollere egen utvikling, og dette innebærer at en må bygge opp et testbatteri med relevante øvelser for treningsprogrammet (f. eks: 1RM knebøy, 1RM benkpress, Cooper-test, 02-mak osv.). Men dette prinsippet kan også gjelder for hver enkelt økt, hvor en kan stille seg spørsmålene: Trener jeg nok? Og trener jeg med riktig intensitet? Pulsmåling vil i slike tilfeller være et godt hjelpemiddel for å kontrollere intensitet under utholdenhetstrening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.