Prestasjonsernæring – hva er det?

kosthold123

Mange vil helt sikkert riste på hodet og mene at det er feil og noe upassende å skrive et innlegg om kosthold og ernæring i disse juletider. Tiden av året som står i kosens tegn, da konsumet av fete og sukkerholdige matvarer er på topp og aktivitetsnivået er på en dalende kurve, noe som ofte resulterer i at buksene er litt for trange når nyttårsrakettene smeller. Riktignok var det akkurat denne tematikken som fikk meg til å reflektere over hvor stor betydning et godt og balansert kosthold har for folk som vil prestere optimalt, både på jobb, i hverdagen generelt og i treningssammenheng.

Men dette innlegget vil jeg spesielt rette mot de som trener aktivt for å delta i konkurranser. I den forbindelse er det vesentlig å trekke inn begrepet prestasjonsernæring – som handler om å øke treningsutbyttet og prestere bedre i konkurranser ved hjelp av kostholdet ditt. Prestasjonsernæring trenger ikke nødvendigvis bare å rette seg mot de som driver med fysiske idretter og sporter, men begrepet kan også ha overføringsverdi til andre sitasjoner hvor folk vil yte maksimalt og være på tå hev mentalt, som for eksempel før en viktig eksamen eller en stor jobbpresentasjon. Kostholdet styrer blodsukkeret og energinivået vårt, og spiller derfor en stor rolle for hvordan vi føler oss og fremstår.

havre

Det finnes ikke én korrekt formel på hva som er riktig prestasjonsernæring. Mye er avhengig av hvilken type konkurranse du trener mot. Spesielt i utholdenhetsidretter og konkurranser som går over lengre tid, vil gode mat- og drikkerutiner hjelpe deg til å holde intensiteten oppe og redusere eller utsette utmattelse. Her snakker vi om idretter som for eksempel langrenn, sykling og løping. Folk som konkurrerer er ofte opptatt av spørsmål som: Hvor mye skal jeg spise dagen(e) før konkurranse? Hva skal jeg spise til frokost på konkurransedagen? Hva skal jeg drikke underveis? Selvfølgelig er dette viktige spørsmål, men prestasjonsernæring handler ikke bare om å maksimere ernæringen dagene før konkurransen, og det er nok på akkurat dette punktet mange feiler.

Prestasjonsernæring dreier seg i like stor grad om å sikre kvalitet på treningsøktene dine, holde deg frisk og skadefri og sørge for best mulig restitusjon mellom øktene. Kostholdet i dagene nært knyttet til konkurranse er viktig, men enda viktigere er maten i hverdagen. Hva du spiser, hvor mye du spiser, og når du spiser. Jeg har det siste året blant annet jobbet med kunder som ønsker å forbedre kostholdet sitt for å prestere optimalt i konkurranse, og det er nettopp disse spørsmålene jeg starter med å stille. En kartlegging av hverdagskostholdet er avgjørende, og det er betydningsfullt å få vedkommende til å bli bevisst på egne kostholdsvaner. Prestasjonsernæring har i all hovedsak tre hovedmål:

1) Tilføre nok og riktig næring til de musklene du bruker mest før og under trening og konkurranse.

2) Vær nøye med væskeinntaket før, under og etter trening og konkurranse. Dehydrering er en tilstand kroppen din hater, og væsketap vil medføre til dårligere yteevne.

3) Tilføre næring etter trening og konkurranse for å sikre at kroppen får restituert ordentlig.

Det hjelper lite å spise som en toppidrettsutøver på konkurransedagen, hvis den ernæringsmessige kvaliteten månedene før har vært elendig. Gode kostholdsvaner tilpasset treningen din vil gi deg bedre effekt av hver treningsøkt, noe som vil medføre at du kan trene tøffere og hardere, øke treningsvolumet og ha større progresjon, som resulterer i at du er bedre forberedt når konkurransen starter. Som jeg tidligere har skrevet innlegg om, så er det kontinuitet og gode vaner som skaper resultater over tid. Akkurat slik er det med prestasjonsernæring også. Det er ikke bare de siste dagene før konkurranse du må være god til å spise, men hver eneste dag.

hjerte-br

Så kommer det store spørsmålet: Hvordan kan du nå målene som er knyttet til prestasjonsernæring? En forutsetning er å stelle godt med kroppen. Kroppen er en maskin og jobber døgnet rundt, og trenger på lik linje som en bil energi for å arbeide. Fyller man bensin på en diesel-bil, går det stort sett til rett vest. Sånn er det til en viss grad med kroppen også. Riktig næring gir deg turbomotoren som får deg til å gå som en Duracell-kanin i timevis – mens feil næring kan gjøre at du går på en såkalt «Brink» før det har gått 10 minutter av konkurransen.

Kartlegg ditt eget kosthold og lag deg deretter en kostplan som er tilpasset målene med treningen din. Det er ofte ikke de alt for store endringene som skal til for å prestere det lille ekstra i konkurranse. I dagens toppidrett er det små detaljer som skiller den beste fra den nest beste. Her snakker vi om detaljer som blant annet å være best til å hvile og best til å spise.

Få inn gode kostvaner og boost prestasjonene dine i året som kommer. Det er en utfordring alle kan klare hvis de virkelig går inn for det!

One thought on “Prestasjonsernæring – hva er det?

  1. Tilbaketråkk: Prestasjonsernæring for langrennsløpere | Personlig trener Asbjørn Moe

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.