Helvetesuka dag 1

vaner

Første dag av helvetesuka har gått langt bedre enn forventet. Som det sløve B-menneske jeg er, var det å stå opp brutalt tidlig (klokken 05), det jeg på forhånd hadde fryktet mest. Utrolig nok var jeg lys våken flere minutter før en av iPhones grusomme vekkeklokker dro i gang som en skrantende krigsalarm, og med tre kopper espresso til frokost, var kroppen 100 prosent klar for å ta fatt på dagens program.

Dagens fokus har hovedsakelig rettet seg mot det å kartlegge og definere egne vaner, og eventuelt endre dem. Her handler det om å utforske hvilke vaner som er bra, hvilke som bør forsterkes ytterligere, og hvilke som bør lukes bort. En vane er ting man har gjort så mange ganger at det så å si er blitt automatisert og integrert i det daglige virke uten at man tenker for mye over det. Det er ofte et ubevisst handlingsmønster som er innarbeidet etter uker, måneder og år med hyppige gjentagelser. I det lange løp er det de gode vanene i hverdagen (kost, trening, skolearbeid, jobb osv.) som danner grobunn for resultater og fremgang.

Min største utfordring når det gjelder vaner, er å planlegge og lage i stand måltider på de dagene jeg vet det er hektisk og mye å gjøre. På de dagene da man ikke har særlig mye tid til å stå på kjøkkenet å kokkelere som Gordon Ramsay, Eyvind Hellstrøm og Ingrid Espelid Hovig. Derfor har jeg rettet ekstra oppmerksomhet mot akkurat dette punktet i dag, og jeg håper at det kan bli automatisert som en god vane etterhvert. En av de største motivasjonsfaktorene for å gjennomføre helvetesuken – utenom å teste egne fysiske og mentale grenser – er å få en kickstart på lesingen og skoleåret. Jeg har siden juleferien – som sikkert mange andre bedagelige medievitere på Blindern – ligget på latsiden, og trenger virkelig et spark i ræva for å komme i gang med å lese blytung akademisk litteratur om casestudier, PR-teori, poltisk journalistikk og kvalitative tekstanalytiske tilnærmingsmåter. Derfor har jeg i dag fokusert på å sette av litt ekstra tid til research til masteroppgaven.

vaner2

Som en del av planen for helvetesuka, skal det trenes, og det skal trenes til melkesyra brenner og blodsmaken etser i kjeften. Uka skal sette spor og man skal få en referanse på hva som er hardt, slitsomt og tungt. Da kommer man ikke langt ved å luntre rundt i den velkjente komfortsonen, der vi mennesker trives som best. En må ikke misforstå å tro at helvetesuka skal gå på helsa løs. Man trenger ikke å ta store sjanser som kan være farlig, men du skal kjenne på kroppen at du har vært igjennom sju tøffe dager. Og du skal kjenne at du har presset dine egne grenser litt lengre enn vanlig.

Er man ute etter resultater og fremgang, må man tre ut av trygghetssonen en gang i blant og utfordre kroppen både fysisk og mentalt. Derfor har jeg satt kvalitet og råskap som nøkkelord for uken. Når jeg snakker om disse begrepene, gjelder det ikke bare rent fysisk. Man skal både trene og hvile med kvalitet. For min del startet det klokken 06 med en løpetur på 10 kilometer i løssnø og motvind. Økten ble avsluttet med bakkløp på toppen av St. Hanshaugen. En fantastisk deilig følelse å stå på Oslos «tak» og skue utover byens oppvåkning – andpusten, svett og jævlig –  å vite at man har gjennomført en god økt og at resten av dagen venter.


Økt nummer to er lagt opp til å ha fokus på funksjonell styrke og koordinasjon. Programmet er en tre-splitt, der man fordeler kroppens muskelgrupper i løpet av tre dager (Dag 1: Bryst, biceps og core, dag 2: rygg, triceps og oblique, dag 3: bein, skuldre og koordinasjon). Opplegget er primært basert på super- og trisett. Det betyr at man kjører to til tre forskjellige øvelser rett etter hverandre uten pause. På den måten får man boostet intensiteten, og samtidig trent kroppens kardiovaskulære systemet. I tillegg vil et slikt opplegg også utfordre kroppen til å omstille muskelgruppene til å jobbe intensivt rett etter hverandre. Oppbygningen av øktene starter alltid med de tyngste øvelsene først, og avsluttes stort sett med en til to isolasjonsøvelser til utmattelse.

Slik var dagens styrkeprogram:

* 10 minutter oppvarming på mølle, fire oppvarmingssett med pec-dec og motsatt pec-dec, etterfulgt av to dynamiske stretching-øvelser.

* 5 trisett med benkpress, hammercurl og leg raise.

* 4 trisett med skråbenk, biceps curl og hoppetau.

* 3 supersett med decline benkpress og sittende biceps curl.

* 3 trisett med dips, TRX-core-øvelse og box jump x 15.

* 3 x 1 minutt pec-dec (til failure).

Oppsummering av helvetesukas første dag: Ting har gått lettere enn forventet, og det har på ingen måte vært ille. Likevel skal det presiseres at det bare er første dag som er unnagjort, og at det mest sannsynlig vil begynne å røyne på de kommende dagene. Det virkelige helvete starter ikke før på torsdag (et døgn uten søvn). Da vil de fysiske og mentale utfordringene bli langt tøffere. Hvordan kroppen og hodet reagerer på det, blir spennende å se. I morgen vil fokuset være på å skifte ulike modus i løpet av dagen.

One thought on “Helvetesuka dag 1

  1. Tilbaketråkk: Helvetesuka dag 7: En uke jeg vil huske på godt og vondt | Personlig trener Asbjørn Moe

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.