Helvetesuka dag 3: Dagen før helvetesdagen – jeg er klar

knebøy

I dag våknet jeg utrolig nok 15 minutter før vekkeklokka (kl 04.45). Kroppen vender seg sakte, men sikkert til det å stå opp tidlig. Klarer man å gjøre dette over lengre tid, vil det til slutt bli automatisert og integrert som en vane. Det blir spennende å se om hodet fortsatt vil opp like grytidlig etter at helvetesuka er over. Følelsen i dag har vært veldig god. Den fantastiske vegetarmiddagen jeg fikk servert hos min kjære søster i går (takk Silje), var et gedigent energiboost. Grønnsaker ass – power food!

Dagens tema er time management. Jeg skal ikke legge ut alt for mye om dette, for det er litt kjedelig, men allikevel veldig nyttig. Det handler rett og slett hvordan man kan strukturere hverdagen optimalt – tidsstyring – altså disponering av tid. Et sentralt ord i denne sammenhengen er planlegging, planlegging og atter planlegging. Dagsplaner, ukeplaner, månedsplaner, årsplaner og to-do-lister. Dette innebærer ikke at man detaljert skal skrive ned hva man skal gjøre hver dag i løpet av et år, men det handler i større grad om å plotte ned de mest vesentlige tingene. Rett og slett ha en struktur over tingene som står i kalenderen. Som alt annet i livet, krever time management at man setter av tid til øving. Men gevinsten av tiden man ofrer til dette arbeidet, er at man får en bedre oversikt over hverdagens gjøremål, og at man på den måten kan lette stressnivået ned noen hakk.

Et annet fokus jeg har hatt i dag har vært å bryte ned kroppen ytterligere med to harde økter – og en tredjeøkt hvor jeg delvis var med PT-gruppen min – aka TEAM AWESOME – på noen øvelser. Helvetesuken er lagt opp slik at torsdagen skal være den desidert tyngste dagen. Da er temaet å tre ut av komfortsonen, gjøre ekstreme ting og teste de fysiske og mentale grensene. Min helvetesuke er derfor lagt opp slik at det er to beinharde økter daglig mandag, tirsdag og onsdag, slik at jeg kroppen er nedkjørt og sliten når helvete for alvor begynner på torsdag. I dag prøvde jeg også en submaks knebøy-test for å pumpe inn ekstra melkesyre i beina. Testen går ut på å ta flest mulig repetisjoner knebøy med egne kroppsvekt på stanga (82,5 kg i mitt tilfelle) i løpet av fem minutter. Programmet for dagens økter har vært som følgende:

Økt 1 (kl. 06-07):

*10 kilometer løping i forskjellig terreng

* Lett stretching og planken

Økt 2 (kl. 13-1445): 

* 12 minutter på sykkel, etterfulgt av dynamisk stretching og mobiltetsøvelser for hofte

* 5 supersett med knebøy og stående skulderpress med manualer

– Oppvarmingsett knebøy: 70 kg x 12 reps – 90 kg x 10 reps

– Hovedsett knebøy: 1) 110 kg x 15 reps, 2) 120 kg x 12 reps, 3) 130 kg x 8 reps, 4) 140 kg x 6 reps, 5) 120 kg x 12 reps

* Knebøy 5-minutters-test (flest mulig knebøy 1xkroppsvekt på stanga i løpet av 5 minutter): 75 reps

* Leg extension 4×12 reps

Økt 3 bootcamp (kl. 19-20):

* Oppvarming 10 minutter løp

* 400 meter x 3

* Sirkeltrening

* Gigasett: 12 knebøy – 8 spensthopp – 12 utfall – 8 burpees

I morgen er som sagt selveste helvetesdagen. Programmet vil derfor bli litt annerledes enn de dagene som har vært til nå. I stedefor å kjøre to økter skal jeg ha én langøkt – ukas desidert tyngste – som kommer til å bli en ekstrem påkjenning både fysisk og mentalt. Økten går ut på at jeg skal løpe fra Telthusbakken, opp til Grefsenkollen, og ned igjen (18 kilometer). En distanse som har en jevn stigning helt til det er igjen fire kilometer, da begynner selve helvetesstigningen opp mot toppen. For å gjøre økten enda mer ekstrem – det er jo tross alt «ut av komfortsonen» som er dagens hovedtema – skal jeg løpe med en vektvest (se bilde nedenfor) på overkroppen og sekk på ryggen. Totalt veier dette åtte kilo. I tillegg skal jeg gjøre ett stopp på vei opp og ett stopp på vei ned for å utføre diverse styrkeøvelser. Kan ikke si noe annet enn at jeg både gleder og gruer meg til denne dagen. Gleder meg mest til å se om jeg klarer å gjennomføre opplegget jeg har lagt opp til, og gruer meg aller mest til å døgne. Bertrand Larssen forklarer nemlig i boken «Helvetesuka» at man på torsdag ikke skal sove. Det innebærer at jeg må være opp natt til fredag. En annen regel for dagen er at det ikke er lov til å bruke bil/trikk/buss. Derfor må jeg gå/jogge til og fra jobb på kvelden. Dette blir awesome!

vest1

One thought on “Helvetesuka dag 3: Dagen før helvetesdagen – jeg er klar

  1. Tilbaketråkk: Helvetesuka dag 7: En uke jeg vil huske på godt og vondt | Personlig trener Asbjørn Moe

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.