Helvetesuka dag 5: 42 timer uten søvn


Det er ikke uten grunn at Erik Bertrand Larssen har satt hvile og restitusjon som hovedfokus på fredag i helvetesuka. Det trengs etter en beinhard torsdag, og et døgn uten søvn. Fredagen skal ha fokusområde på det å se verdien av god og jevnlig restitusjon, og kunsten å hvile effektivt. Likevel er det strengt forbudt å sove før klokken 22 denne dagen. Hvilen skal være i form av pustøvelser og meditasjon.

Hvile kan defineres som de stundene når du henter krefter og energi, når du fyller på batteriene og henter deg inn igjen etter harde økter eller lange og krevende arbeidsdager. Noen hviler for mye, mens andre har problemer med å hvile nok. Hvile henger tett sammen med begrepet balanse. I treningsammenheng er nok restitusjon og hvile helt vesentlig for å få fremgang og resultater. Desto større belastningen er – både fysisk og psykisk – desto viktigere er det å få tilstrekkelig med hvile av god kvalitet. Kroppen er et unikt maskineri som raskt tilpasser seg de tingene vi utsetter den for. Treningseffekten er lik summen av aktivitet og hvile.

Døgning har helt klart vært det mest krevende så langt denne uken. På et øyeblikk rundt klokken fire i natt var jeg bare sekunder fra å sovne, sekunder fra å gi tapt for helvetesukas aller tøffeste anstrengelse. Litt iskaldt vann i ansiktet var det som reddet meg fra fiaskoen. Det som overrasker meg mest i dag, er at kroppen har fungert veldig bra fysisk på de to øktene jeg har gjennomført. På mange måter virker det som den går på autopilot, gjør det den får beskjed om uten å tenke over at den er sliten. Rent mentalt har dagen vært langt tøffere. Jeg går rundt som en neddopet zoombie, blek i trynet og med poser under øynene. Ingen søvn setter sine spor. Nå gjenstår seks timer på jobb før senga venter klokken 23. Da har jeg vært oppe sammenhengende uten søvn i 42 timer. Det er ny personlig rekord med god margin. I morgen er hovedfokuset for dagen indre dialog, som omhandler hvordan man kommuniserer konstruktivt med seg selv.

Slik var dagens treningsprogram:

Økt 1 (kl. 05-06):

– 45 minutter jogging i rolig intensitet

– Egenkroppsvektøvelser i Tufteparken

Økt 2 (kl. 12-1330):

– 15 minutter oppvarming på sykkel

– 5 supersett med tung benkpress og hammercurl (to dropsett benk til slutt)

– 4 supersett skråbenk og bicepscurl

– 12 reps kettlebells swing – 12 push ups – 12 box jump – Så mange runder som mulig i løpet av fem minutter

– 3 x 6 reps muscle ups

Follow my blog with Bloglovin

3 thoughts on “Helvetesuka dag 5: 42 timer uten søvn

  1. Gjennomfører helvetesuka akkurat samtidig som deg. Inspirerende å lese bloggen din. Kjenner meg igjen i at både døgning har vært det tøffeste, men samtidig en vekker som viser hvor mye man tåler..

    Legger du deg 23:00. Er det ikke 22:00 som gjelder ?

    Stå på !!

  2. Tilbaketråkk: Helvetesuka dag 7: En uke jeg vil huske på godt og vondt | Personlig trener Asbjørn Moe

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.