Helvetesuka dag 6: Å kommunisere konstruktivt med seg selv når det røyner på


Det er rart å tenke på at jeg har kommet til helvetesukas nest siste dag. Tiden har gått ekstremt fort, og jeg føler jeg har levd i en liten boble de siste seks dagene. Å få fem timer søvn på øyet i natt etter å ha vært oppe sammenhengene i 42 timer, var ren luksus. Riktignok merker jeg at kroppen er på minussiden når det gjelder søvn og hvile, men det er noe av poenget denne uken. En skal lære seg å jobbe, trene og drive med annet konsentrasjonsarbeid selv om kroppen ikke er fysisk og mentalt restituert. Når ting er hardt og slitsomt, må en kommunisere med seg selv på en positiv måte som skaper gnist og energi til å fortsette.

Dagens fokus har nemlig vært indre dialog. Det er noe som jeg også utenom helvetesuka har et bevisst forhold til i hverdagen, men spesielt denne uka har jeg fått ekstra nytte for dette verktøyet og praktisert det skikkelig. Mennesker tenker hele tiden. Av og til tenker vi riktig i de situasjonenen vi befinner oss i, mens andre ganger tenker vi helt feil. Ifølge forskning kommer det frem at det i løpet av en dag strømmer titusner av ord og setninger gjennom hodene våre. Dette kan nettopp knyttes til begrepet indre dialog. Klarer du å styre tankene, har du også til en viss grad mulighet til å kontrollere følelsene. Enten det er i treningssammenheng, i konkurranse, på jobben, skolen, eksamen eller en annen hverdagssituasjon, er den indre dialogen du har med seg selv avgjørende for å kunne prestere optimalt.

Studier av toppidrettsutøvere har vist at måten de snakker med seg selv (indre dialog), kan ha betydning for selvtilliten og motivasjonen. Noen ganger er samtalen vi har med oss selv lite konstruktiv, mens andre ganger kan den være vekstfremmende. For å styrke selvtilliten og motivasjonen kan det for eksempel være smart å gi seg selv ros når en har prestert godt. Grovt sett kan man dele inn indre dialog i tre hovedbolker.

Ordvalg: Det er ikke tilfeldig at de ordene man bruker er med på å påvirke følelsene. Deltar du for eksempel i Oslo Maraton for første gang, og allerede etter en mil begynner å tenke «Jeg er sliten. Dette gjør vondt. Dette går ikke«, ja, da er du inne i en lite konstruktiv dialog med seg selv. Sliten, vondt og ikke er negativt ladede ord, og vil dermed ubevisst være med på å gjøre deg enda mer sliten. Vær bevisst på å bruke positivt ladede ord når du kommuniserer med deg selv, selv om det kan være krevende hvis du har det smertefullt og er sliten. Er du i stand til å vri den indre dialogen og heller si: «Yes, jeg kan klare det», ja, da er det større sjanse for at du faktisk kan klare det.

Å stille riktige spørsmål: Den andre bolken av den indre dialogen handler om hvilke spørsmål du stiller til seg selv i hverdagen. Klarer du å komme opp med de gode spørsmålene, kan dette være med på å skape selvtillit, energi, kraft og et motiverende brus i kroppen. Hva er det ved meg som er bra? Hva er mine sterke sider? Hva er jeg stolt av meg selv? I bunn og grunn handler det om å være bevisst på å stille seg selv spørsmålene som gir og skaper positive følelser.

Kraftuttrykk: Tredje og siste del av den indre dialogen er hvilke kraftuttrykk du bruker om deg selv i hverdagen. På engelsk heter dette «power statement» og betegner hvilke begreper, ord og uttrykk du bruker for å karakterisere deg selv. Eksempler er «jeg er rå», «jeg er kreativ», «jeg elsker konkurranse» og «jeg finner alltid en løsning». Slike uttrykk gjør at man tenker mer offensivt. Råskap har vært mitt kraftuttrykk denne uken. Når ting har vært smertefullt og vondt, når både kropp og hode har skreket at den vil gi seg, legge seg ned, hvile, da har jeg sett på mitt råskap-armbånd og minnet meg selv på at det er nå jeg skal være rå og fortsette, det er nå jeg skal ta frem de ekstra krefter. Hva er ditt kraftuttrykk som du tar frem når det røyner på som verst?

I alle hverdagens situasjoner holder man en indre dialog med seg selv. Klarer en å bli mer bevisst på hvordan man utfører dette, gjennom å bruke positivt ladede ord, kraftuttrykk og stille riktige spørsmål, er man langt på vei for å komme et steg videre. Tankenes kraft er sterkere enn det man tror, og derfor er det viktig at en har et bevisst forhold til hvordan man kommuniserer konstruktivt med seg selv.

Nå er det bare en dag til igjen av helvetesuken, og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å komme tilbake til «hverdagen». I morgen er fokuset for dagen å sette livet i perspektiv. En fin og verdig avrunding av en minnerik uke på godt og vondt. Jeg er klar for å avslutte helvetesuken med stil; To økter, full pinne, fokus, konsentrasjon og guts.

Dagens treningsprogram har vært følgende:

Økt 1 (06-07)

– Stretching

Økt 2 (1130-1330)

– Oppvarming åtte minutter på mølle. etterfulgt av dynamisk stretching

– 5 trisett med frontbøy, skulderpress og muscle ups

– 5 trisett med kettlebellswing, skulderpress og dips

– 4 supersett med smalbenk og markløft

– Thruster og pull ups til utmattelse – 6 runder

– 3 supersett med roing og triceps extention

One thought on “Helvetesuka dag 6: Å kommunisere konstruktivt med seg selv når det røyner på

  1. Tilbaketråkk: Helvetesuka dag 7: En uke jeg vil huske på godt og vondt | Personlig trener Asbjørn Moe

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.