Helvetesuka dag 7: En uke jeg vil huske på godt og vondt

helvetesuka2014

Den siste dagen av helvetesuka skal man sette av litt ekstra tid til å tenke og reflektere. Det er ikke så ofte man bruker tid til å sette livet i et større perspektiv og se det fra flere vinkler, men denne dagen har nettopp dette som fokusområde. Søndag skal du reflektere og tenke over de erfaringene du har gjort i løpet av helvetesuka: Hva har vært bra? Hva har vært mindre bra? Har denne uken styrket meg? Hva har jeg lært om meg selv og mine egne grenser i løpet av disse sju dagene? Hvilke erfaringer kan jeg ta med meg videre når «hverdagen» starter igjen på mandag? Hvilke svakheter må jeg forbedre? Refleksjoner rundt disse spørsmålene vil trolig være lettere å gjøre noen dager etter at helvetesuken er ferdig, når alle erfaringer og inntrykk er fordøyet. Likevel må en ta utfordringen å begynne tankearbeidet allerede i dag.

Denne dagen er også velegnet til å kjenne på følelsene. Kjenne på det å ha gjennomført en uke litt utenom det vanlige, kjenne på følelsen av å være sliten, føle musklenes skrikende stølhet, samtidig som du vet at det hele er over. Vite at du har gjennomført en uke der du har utfordret dine egne grenser, tenkt råere, og handlet litt annerledes enn det du vanligvis gjør. Denne søndagen skal du være stolt, du skal smile til deg selv, til menneskene rundt deg og utstråle at du har klart det.

Du skal gå tilbake til utgangspunktet før helvetesuka å tenke over målet du satte deg. Målet du ville oppnå. Avtalen du gjorde med deg selv: Å gjennomføre sju dager med streng disiplin, hard trening, sunt kosthold, grensesprenging og fullt fokus. Denne søndagen skal du nyte godfølelsen av å ha klart det. Gjennomført. Nailet planen. Krysset mållinjen. Denne dagen skal du kjenne gleden av å oppleve kontrastene i livet; Fra å være helt i «kjelleren», grave etter krefter du ikke visste at du hadde, til det å sette deg ned i sofaen, klappe deg selv på skulderen å ta en iskald pils, en sjokoladebit, eller noe annet du liker. Føle spennet i fysiske og mentale referanser – se gleden i de små detaljene. Kontrastene.

Så, hvilke erfaringer har jeg gjort i løpet av helvetesuken? Først må jeg gå tilbake til start. Tilbake til i forberedelsfasen før uka å tenke litt over et sentralt spørsmål: Hvorfor ville jeg gjennomføre helvetesuka? Svaret er tredelt. For det første ble jeg utrolig inspirert og motivert etter å ha lest Erik Bertrand Larssens bok om «Helvetesuka», og den umiddelbare tanken etter å ha fullført siste setning var: «Dette må jeg prøve». For det andre var jeg nysgjerrig på å teste kroppens fysiske yteevne. Trening er for meg blitt en viktig del av livet, og det å sette av tid til dette er en viktig investering. Trening gir meg overskudd og energi, bedre konsentrajson og større kapasitet i ulike situasjoner i hverdagen. Derfor var en motivasjonsfaktor for å gjennomføre helvetesuken nettopp det å se hvor mye trening kroppen tåler – ved å øke volumet i antall timer og i intensitet. For det tredje var det å få en kickstart på skoleåret et sentralt motiverende element. Jeg står foran et hektisk år med masteroppgaveskriving, og i den forbindelse er jeg helt avhengig av gode og effektive lese- og skrivevaner for å komme i mål før deadline.

Jeg vil ta med meg mange nyttige erfaringer og minner fra disse sju dagene, og helvetesuka er helt klart en uke jeg vil huske både på godt og vondt. Jeg har lært mye om meg selv, om mine egne grenser, mine styrker og svakheter, min egen kapasitet og vilje. Jeg har kjørt kroppen til et fysisk ytterpunkt, vært på «felgen», opplevd 42 timer uten søvn, trent og lest medieteori midt på natten, og spist frokost på Grefsenkollen etter 11 kilometer motbakkeløping. Dette er ting som til vanlig ville vært utenkelig å gjøre, men denne uken gjorde jeg det. For det er først når man virkelig går «all in», trer ut av komfortsonen og presser seg til det ytterste i hverdagens ulike situasjoner, at man lærer å kjenne seg selv ordentlig. En annen ting jeg har erfart gjennom denne uken, er at man får tid til utrolig mye ved å stå opp klokken fem om morgenen. To treningsøkter om dagen har også bidratt til å sprenge matbudsjettet i fillebiter, så rent studentøkonomisk har helvetesuka vært lite lønnsom. Uansett er det nå – når «hverdagen» begynner igjen – at den virkelige jobben starter. Som Tor Levin Hofgaard, leder i Norsk Psykologforening, understreker i et innlegg på NRK Ytring: Forandringer tar tid! Helvetesuka er ingen quick fix, men klarer man å ta med seg de gode erfaringene og vanene fra de sju dagene og praktisere det i hverdagen over lengre tid, ja, det er først da forandringene, resultatene og fremgangen kommer.

Jeg håper dem som har lest mine innlegg om denne uken kan bli inspirert til å gjennomføre en helvetesuke selv. Det jeg har formidlet gir et subjektivt innblikk fra mitt ståsted, men skal man virkelig få den fulle innsikt i hvordan helvetesuka føles, er den eneste måten å sette seg et mål, planlegge, mobilisere, gjennomføre og oppleve det selv. Riktignok skal det sies at det har vært hardt og slitsomt, og til tider brutalt, men uansett er det noe jeg anbefaler på det sterkeste. Hopp i det! Just do it! Det koster deg én uke. Sju krevende dager fysisk og mentalt, men gevinsten er verdt det: Helvetesuka gir deg noen svar på hva som bor i deg. Dine grenser. Ditt potensial. Les Erik Bertrand Larssens bok og la deg inspirere av Norges beste mentaltrener.

Dette har vært den overordede planen for min helvetesuke:

Leggetider: Opp klokken 05.00 hver dag og i seng klokken 22.00 hver kveld. Natt til fredag døgning (42 timer sammenhengende uten søvn).

Kosthold: Fem faste måltider hver eneste dag (frokost, brunsj, lunsj, middag, kveldsmat), pluss mellommåltider. Et kosthold basert på magert kjøtt, mye fisk, massevis med frukt og grønt, lavglykemiske karbohydrater og sunne fettsyrer, ikke sukker, godteri og andre søtsaker. Null alkohol.

Trening: To treningsøkter hver dag – totalt 14 økter i løpet av uka. En kondisjonsøkt på morgenen (kl. 06-07), der jeg har vært igjennom alt fra langkjøring, bakkeløp, til lang- og kortintervall. En styrkeøkt på formiddagen (kl. 12-1330) med fokus på funksjonell styrke og koordinasjon.

Mentalt: Tenke positivt, ha en konstruktiv indre dialog, være bevisst på ulike modus i løpet av dagen, være fokusert og konsentrert.

Skole: Minimum to timer hver dag satt av til skolearbeid. Alt fra pensumlesing til research til masteroppgaven.

Jobb: Fullt fokus på arbeidsoppgaver og effektivitet de dagene jeg har vært på jobb.

Les hele reisen gjennom «Helvetesuka»:

Helvetesuka dag 1

Helvetesuka dag 2: Det er nå helvete for alvor starter

Helvetesuka dag 3: Dagen før helvetesdagen – jeg er klar

Helvetesuka dag 4: Å kjenne på konstrastene

Helvetesuka dag 5: 42 timer uten søvn

Helvetesuka dag 6: Å kommunisere konstruktivt med seg selv når det røyner på

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.