Dette er min treningsfilosofi

Slik tenker jeg rundt punktene allsidighet, variasjon, balanse og lek.
d2

Noen sverger til intervall, andre til langkjøring. Noen mener crossfit rocker, andre elsker yoga. Løping vs. sykling. Lavkarbo vs. høykarbo. Roing vs. crosstrainer. 5:2 vs. Grete Roede. Frivekter vs. apparater. Fett vs. ikke fett. TRX vs. Red Cord. Fullkropp vs. splitt-program. Saltimer vs. personlig trening. Trening på studio eller ute i det fri. Enkelte liker harde økter med melkesyre, blod, svette og tårer, mens andre har mer enn nok med å knyte på seg joggeskoene og komme seg over den velkjente dørstokkmila.

Vi mennesker er forskjellige. Vi har ulike behov, vi liker ulike ting, vi motiveres av ulike faktorer, og vi har våre egne tanker om hva som fungerer best for oss selv. I dag lever vi i et mediestyrt samfunn hvor rådene og tipsene fra trenings- og kostholdseksperter hagler fra alle kanter. Den ene dagen kan vi lese på forsiden av Dagbladet at lavkarbo er det hippeste, mens dagen etter kommer det frem i VG at dietten kan gi deg alvorlige hjerte- og karsykdommer. Pressen har til en viss grad makt å bestemme hva vi skal snakke om ved å sette dagsorden (agendasetting-teorien), men de har også mulighet til å legge premissene for hvordan vi skal snakke om de ulike sakene gjennom vinklinger (framing theory). Mangfoldet av meninger, tanker og informasjon på helsefeltet er bra, fordi det belyser flere sider, men problematikken er at mange i langt større grad blir mer forvirret enn informert. Eksperter baserer utspillene sine på objektive forskningsresultater og det er helt legitimt at de har meninger om hva de synes er de mest effektive treningsmetodene og beste kostholdstipsene, men det er til syvende og sist du som må finne din egen treningsfilosofi gjennom prøving og feiling i praksis, gjennom egne erfaringer og opplevelser. Livet er en reise der man kontinuerlig fyller bagasjen med lærdom, kunnskap, minner og historier. I løpet av de siste to årene tror jeg at jeg har funnet nøkkelpunktene for min treningsfilosofi og hva jeg tror på.

Allsidighet og variasjon. Helt siden jeg sluttet med fotball for tre år siden, har jeg strebet etter å fylle tomrommet og finne det som virkelig motiverer meg. Jeg har hatt perioder hvor jeg bare har løpt, løpt og atter løpt for å bli utholdene og stille best rustet til ulike konkurranser. Jeg har også hatt nokså ufunksjonelle perioder hvor jeg bare har løftet jern og vekter for å bli sterkere. Felles for begge disse periodene er ensidighet, lite varisjon og stor belastning, noe som for 1,5 år siden førte til store smerter i korsryggen. Etter røntgen og konsultasjon hos kiropraktor fikk jeg påvist skoliose (sideveis skjevhet i ryggsøylen) og dermed streng beskjed om å legge om treningen – for i det hele tatt å ha sjanse til å bedre smertene; Mer variasjon og helst ikke tunge baseløft!

Beskjeden ga meg en oppvekker, men også motivasjon til å utarbeide det målet jeg hadde letet etter i to år: Å bli best mulig fysisk rustet for å opprettholde en god helse og minske risikoen for kjipe skader. For det er nettopp i skadesituasjoner man får perspektiv på ting, og hvor mye man egentlig verdsetter det å ha en funksjonell kropp uten skavanker og plager. Derfor innførte jeg enkelte endringer i treningsprogrammet: Isolasjonsøvelser ble byttet ut med kroppsvektøvelser, mer koordinasjon, balanse, stretching og kondisjon. Resultatet noen måneder senere – og i skrivende stund: Ingen ryggsmerter, bedre holdning, bedre kroppskontroll, bedre kondisjon, økt hofte- og skuldermobilitet og økt styrke. Gjennom prøving og feiling har jeg erfart at allsidighet og varisjon er nøkkelpunkter i min treningsfilosofi, nettopp fordi det å ha en skadefri og frisk kropp er en sentral verdi. Men også fordi det gir en form for mestringsfølelse. Hadde noen spurt meg for tre år siden om å stå på hodet, ta en muscle up i ringer eller l-sit på kettlebells, ville jeg nok bare ristet på hodet og ledd. I dag er det faktisk mulig, på grunn av variasjonen i treningsprogrammet.

handstand

Balanse. Et annet nøkkelpunkt er balanse. Helt siden jeg var liten har mamma prakket på meg dette uttrykket: «For lite og for mye forderver alt». Og jeg synes det er mye nyttig å ta med seg i dette ordtaket. Det handler om å skape balanse i livet, men for å trekke det nærmere en treningsspesifikk kontekst, så handler det også om skape balanse i treningssammensetningen, noe som også kan knyttes til variasjonsprinsippet nevnt i forrige avsnitt. Min treningsfilosofi handler om å skape balanse mellom de fysiske egenskapene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, koordinasjon og bevegelighet. Min erfaring er at et balansert treningsprogram holder meg i langt større grad skadefri, det gir økt overskudd og mye glede. Men balanse handler også om det å skape kontraster og ytterpunkter; Fra å ta ut alt av krefter på trening, på jobb, eller på lesesalen, til det å faktisk kunne kose seg.

Lek og moro. Helt til slutt, og kanskje det aller viktigste punktet, er det å ha det morsomt med treningen. For å få resultater og fremgang må det naturligvis være tøft, tungt, og til tider gjøre litt vondt, men det er helt avgjørende å ikke glemme leken oppi det hele. Trening skal være lystbetont. Trening skal være glede. Trening skal gi deg mestringsfølelse. Trening skal gi deg gode følelser. Trening skal gi deg fantastiske minner sammen med venner og kjente. Adrenalin. Rush. Endorfiner. Lykke. Det er selvsagt lov til å ha tunge dager, men hvis det blir en vane å ha en negativ og lite kontruktiv innstilling fordi man synes det er kjedelig, bør man kanskje sette seg ned å vurdere andre aktivitetsformer som gir positive følelser.

Dette er de mest sentrale punktene for min treningsfilosofi. Men selv om det funker for meg, er det ikke gitt at det fungerer for deg. DU må finne din egen filosofi gjennom prøving og feiling i praksis, gjennom egne erfaringer, lærdom og opplevelser. Selv om eksperter mener ting om trening i mediene, og kan slå i bordet med forskningsresultater, er det til syvende og sist du som må finne din egen vei. En vei du liker. En vei du synes er motiverende. En vei som gir deg utfordringer, men samtidig som du føler er givende.

2 thoughts on “Dette er min treningsfilosofi

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.