Funksjonell trening rocker

Funksjonell trening: Hva er det? Hvordan kan man trene det? Og hvorfor? Her er noen tanker rundt metoden og et utvalg av mine favorittøvelser. 

Funksjonell trening kan på mange måter defineres som hensiktsmessig trening, eller mer forståelig, trening som fokuserer på øvelser som gjør deg sterkere og i bedre stand til å takle ulike gjøremål og aktiviteter i hverdagen. Treningsmetoden utfordrer stabilitet, balanse, bevegelighet, koordinasjon, hurtighet, spenst, styrke og utholdenhet ved å fokusere på øvelser som styrker samspillet mellom muskelgrupper i kroppen. Å sitte i et apparat å presse enten vertikalt eller horisontalt i en låst bevegelsesbane er lite funksjonelt. Om man derimot utfører øvelser med for eksempel slynger, TRX, frivekter, balanseballer eller kettlebell, vil en i større grad aktivere balanse- og stabilitetsmomenter.

Jeg har bakgrunn fra FUSTRAs (Fusion Functional Training) PT-skole og har dermed fått opplæring i funksjonell trening med «morsmelka». Metoden handler om å balansere kroppens muskulatur, gi kroppsbevissthet, god holdning, funksjonell bevegelighet, samt en positiv innstilling til hva som er mulig å gjennomføre. De viktigste fokusområdene er kroppsholdning, pusteteknikk, aktiv korsettmuskulatur og rette vinkler i de ledd som bevegelsen strekker seg over.

I dag sitter vi ekstremt mye. På jobb, på skole, i bilen, i lunsjen, ved middagsbordet og i sofaen. Dette kan for mange medføre at muskulaturen på kroppens bakside, samt korsettmuskulaturen, blir svekket i forhold til musklene på forsiden. Dette resulterer i en muskulær ubalanse, noe som gjør sjansen for skader, rygg- og nakkeplager større. Funksjonell trening fokuserer blant annet på å rette opp denne ubalansen, slik at man kan ha en skadefri og velfungerende kropp. Det handler om en bevisstgjøring, ikke nødvendigvis bare i treningssammenheng, men også i hverdagen. Hvordan sitter du når du er på jobb/skole? Hvordan ser holdningen din ut når du går? Stresser du mye?

1192263-12-1318836474485

For meg handler også funksjonell trening om å skape en balanse mellom de ulike fysiske egenskapene styrke, utholdenhet, bevegelighet, spenst, hurtighet og koordinasjon. Naturlig nok vil man ha spisskompetanse og styrker på visse egenskaper, men jeg mener en fysisk balanse er gunstig for optimal yteevne og prestasjon – både i hverdagen og konkurranse, for toppidrettsutøvere og mosjonister. En enkel måte å kartlegge dette på er det man i treningslære kaller kapasitetsanalyse – som går ut på å vurdere sine egne sterke og svake sider. Ved å sette denne analysen inn i grafer vil det visuelt være enkelt å se hva som er dine fysiske styrker, og hvor forbedringspotensialet ligger.

Kapasitetsprofil_72445

En annen faktor som jeg synes er viktig med funksjonell trening, er variasjon og allsidighet. Prøv forskjellige ting og utfordre kroppen. Varier i øvelser, repetisjoner, serier og øvelseskombinasjoner. Tren tunge perioder – tren lette perioder. Spesifikt og generelt, men ha alltid fokus på helhetlig stimulering og å aktivere hele kroppen. Bli sterk i forhold til egen kroppsvekt, utfordre din egen stabilitet og balanse. Tunge vekter – lette vekter. Utholdende styrke – maksimal styrke. Løping, roing, sykling. Turning og yoga. You name it! Det er litt som en god pose med smågodt – forskjellige smaker og opplevelser. Funksjonell trening er litt av alt: Godt og blandet, søtt, salt og syrlig!

handstand

Funksjonell trening er morsomt, motiverende, varierende, allsidig, lekent, og en sentral metode mot en sterk, skadefri og velfungerende fysikk. Systematisk funksjonell trening vil utvikle kroppen som helhet og styrke samspillet mellom ulike muskelgrupper. Ringvirkninger av en mer balansert og allsidig fysikk vil også være at du lærer deg nye øvelser og «triks» lettere – noe som igjen vil resultere i mestring og godfølelse. Og det er jo disse følelsene man hele tiden er på jakt etter i hverdagen – som gir den nødvendige driven og boosten til å fortsette videre selv på grå og regnfulle dager. Funksjonell trening rocker!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.