Funksjonell koordinasjon- og styrketrening med ball del 2

Slik trener du styrke og kroppsbeherskelse med fotball.

For noen måneder siden skrev jeg et lengre innlegg om min treningsfilosofi. Hva tror jeg på? For å trekke ut essensen så mener jeg det viktigste, uavhengig av hvilket nivå man befinner seg på – toppidrettsutøver eller mosjonist – er at man finner en treningsform som man trives med. En treningsform som man liker og synes er gøy. Noe man føler seg motivert for å bli bedre til, og noe som oppfattes som meningsfylt på en eller annen måte. Resultater og fremgang er selvsagt avhengig av at man tøyer strikken, pusher seg litt hardere og trer ut av komfortsonen, men uten kontinuitet blir sjeldent de store tingene utrettet. Og det er nettopp her leken og gleden kommer inn i bildet. Føler man at treningen gir mening, så vil man kunne holde motivasjonen opp over lengre tid. Og det er først da virkelig de store resultatene kommer.

Etter at pappa hadde begynt å trene med personlig trener på nyåret, sa han til meg at det opplevdes som litt meningsløst å løfte vekter opp og ned, og at gleden ikke var helt den samme som da han trente og spilte fotball aktivt. Og jeg skjønner godt hva han mener. Lekaspektet mangler. Det er strengt regime: 10 reps med knebøy, 20 kettlebellswing og 4 minutter på mølla innestengt på et treningsstudio. Lite frihet, stramme treningsprogram og forutsigbar trening. Når man har viet store deler av livet til sporten man virkelig elsker, leken, relasjoner sammen med andre, samhandling, kombinasjoner, tunneler og finter, ufin garderobeprat, kameratskap og tøffe oppgjøre på banen, kan det oppleves som meningsløst å løfte jern opp og ned og stå på sted det hvil på et løpebånd. Resultatene kommer, men likevel mangler gleden og spenningen som fotball gir.

Derfor begynte jeg å tenke over hvordan man kan – til en viss grad – gjøre noe med denne problematikken. Svaret er enkelt. Integrer fotballen i styrke- og koordinasjonstreningen. Kombiner triksing og hæpping med funksjonelle øvelser. Vær kreativ og utfordre deg selv! Test nye ting! Det som slår meg etter at jeg er ferdig med økter av denne typen, er at jeg har glemt alt av tid og sted. Klokka har flydd avgårde i en rasende fart, som da jeg var yngre og spilte ball på løkka sammen med mine kompiser. Og det forteller meg en ting: Denne treningen er for meg meningsfylt og moro, fordi den inneholder elementer som jeg synes er vesentlig: Varisjon, lek, styrke, koordinasjon og balanse. Men denne treningsformen gir meg en ting som ikke annen trening gir meg: Avkobling og fokus. Å trikse med en ball gjør at man kobler ut andre tanker og er 100 prosent tilstede i øyeblikket, fullt fokusert på å holde kula i luften.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.