Emosjonell forankring – nøkkelen til den gode målsetting

goals3-672x496Følelser skaper handling. Derfor vil du oftere lykkes hvis du skaper emosjonell forankring i dine treningsmål. 

Mål, mål og atter mål. Du begynner kanskje å bli lei av all jattingen min om målsettinger, suksesskriterier og de greiene der, men det er ikke uten grunn at jeg skriver om det. Det er heller ikke tilfeldig at jeg utbroderer et innlegg om nettopp dette midt i august: Sommerferien er på hell, jobbhverdagen tilbake, skolen starter og vi vil tilbake til det faste mønsteret igjen. For mange innebærer dette at de vil begynne å trene, komme inn i gode rutiner og bli i bedre fysisk form.

Etter noen år i treningsbransjen har jeg lært meg at august er en slags januar-light-måned, hvor medlemsskapene på treningsenterne går unna som varmt hvetebrød. August er måneden hvor man virkelig skal starte og gønne på med treningen. Ukene går, motivasjonen daler og støttemedlemskapene skyter i været. Et kjent fenomen! Men hvorfor skjer dette? Det er umulig å komme med en bastant forklaring, men ofte kan det skyldes for lite arbeid i planleggingsfasen. Man kaster seg på uten å tenke nøye nok igjennom hvorfor man gjøre det. Målet funderer seg i stor grad på rasjonalitet: «Det er sunt å trene». Ja, det kan kanskje høres feil ut å si at at rasjonelle argumenter er et hinder, men la meg utdype dette punktet nærmere.

Følelser skaper handling

Et mål kan selvfølgelig basere seg på rasjonelle argumenter, men mitt poeng er at det også må støtte seg på et følelsesmessig fundament. Men hva mener jeg egentlig med det? Mål som ikke er basert på følelser, blir sjeldent oppnådd. Enkelt og greit! Et godt eksempel på dette er trening. De fleste vet at det er fornuftig å trene, mosjonere og holde seg i aktivitet. De fleste vet også at kondisjon og styrketrening er bra for kroppen. Det styrker holdningen og kan bidra til å minske risikoen for skader og andre plager. Hovedproblemet er at mange mangler den avgjørende motivasjon for å komme i gang. Gnisten er ikke tilstede, fordi følelsene ikke er forankret i målsettingen.

Hvis vi ikke forstår hvorfor vi skal anstrenge oss, så vil vi heller ikke være berett og villig til å gjøre det som trengs når motgangen kommer. For man vil garantert møte motstand på veien! På dette punktet holder det ikke bare med viljestyrke, men vi må faktisk vite at det vi jobber mot gir en form for mening. Når man utarbeider mål mener jeg det derfor er helt sentral å spørre seg selv: Hvorfor er dette viktig? Dette vil automatisk koble inn følelsene. Å spørre seg «hvorfor» skaper en form for følelsesmessig reaksjon. Og dette gjelder ikke bare på treningsfronten, men i livet generelt: På jobben, skole og privat. Det er følelsene som skaper handling.

Hvordan forankre mål følelsesmessig?

Hvordan kan man finne motivasjon til å gjøre det som blir sett på som rasjonelt fornuftig? Igjen bruker jeg trening som et eksempel. Vi vet det er fornuftig og smart å holde seg i fysisk god form, men av og til er motivasjonen for å komme i gang ikke helt på topp. I slike tilfeller kan du knytte målet opp mot noe som betyr mye for deg. En annen mulighet er å aktivere følelsene ved å se for deg sluttilstanden, altså hvordan ting oppleves og føles når du har klart målet: Hvordan har du det? Hvilke muligheter har du skapt? Hvem er du? Hva har det gjort med deg følelsesmessig? Dette er en visualiseringsteknikk som kan gi deg det nødvendige boostet når du trenger det som mest, når motgangen banker på døra og ting starter å bli ukomfortabelt.

Mange blir også motivert når de kjenner fremgang og opplever mestring, når de faktisk oppdager at de kan løpe litt raskere, hoppe litt lengre eller løfte litt tyngre. Når de ser og føler at de har et større fysisk potensial en de selv tror. Vi mennesker er forskjellige og finner motivasjon i ulike ting, men hovedpoenget er at desto mer du klarer å fundere følelsene dine i et mål, desto større er sjansen for at du vil oppnå det, fordi det oppleves som meningsfylt for deg å jobbe mot det. Det får deg til å trøkke til enda mer når du sliten, og det får deg til å ta den planlagte løpeturen selv om regnet bøtter ned og vinden pisker mot vinduet.

Det holder ikke bare å ha et mål, men du må også vite hvorfor dette er viktig for deg. Hvis du kun går på trening fordi andre sier det sunt og bra, vil du før eller siden falle av. Du trenger et følelsesmessig motivasjonsfundament som gir deg den avgjørende energien og gnisten når ting blir tungt. Betyr målsettingen noe for deg, vil du garantert ofre det som skal til for å klare det. Derfor vil de som har mål med emosjonell forankring med større sannsynlighet lykkes.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.