Slik får du mer ut av styrketreningen

Fem grunnleggende tips.

kettle2f

1) Teknikk: ABC i all styrketrening er å innarbeide en korrekt teknikk i øvelsene som blir benyttet. Det forebygger skader og gir deg et mye bedre resultat på lang sikt. Søk hjelp og få feedback fra en personlig trener, en kompetent venn eller noen andre som har peiling. Å preppe teknikken vil garantert gi deg større avkastning på investert treningstid.

2) Progresjon: Trening handler om belastning og tilpasning. Sørg derfor for å øke mengden og intensiteten gradvis. I et styrketreningsperspektiv handler nettopp dette om å juste vekten opp med jevne mellomrom. For eksempel kan det være et mål å øke med 2,5 kilo per uke. Den dagen det føles lett å gjennomføre programmet, er det utvilsomt på tide med justeringer.

3) Variasjon: Vær kreativ innenfor strukturerte rammer. Varier øvelser, repetisjoner og serier. Supersett, trisett, gigasett, megasett og dropsett. Sørg for at kroppen får nye utfordringer hele tiden, men sørg også for at det er givende og morsomt å gå på trening. Periodisering er også et viktig element for styrketreningen din. For eksempel kan du i 2 uker ha fokus på utholdende styrke med høyrepetisjonstrening (8-15 reps), mens de neste 2 ukene kan være rettet mot tung styrke (3-6 reps).

4) Tenk helhetlig: Uavhengig om du har som mål å løfte 150 kilo i benk, ta 10 chins eller 200 i markløft: tenk helheltilig. Selvfølgelig må du trene mye og spesifikt på akkurat den øvelsen du ønsker å bli bedre i, men husk også på at kroppen består av ekstremt mange muskler som jobber sammen som et maskineri for at ting skal fungere optimalt. Sett derfor sammen et balansert styrkeprogram som fokuserer på hele kroppen.

5) Vær tålmodig: Roma ble ikke bygd på en dag. Styrkeresultater kommer heller ikke over natten. Sett deg et mål, utarbeid en plan, jobb hardt og vær tålmodig. Fremgang og progresjon kommer ikke som en reaksjon av skippertak og sprengtrening, men som er resultat av kontinuitet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.